Melkveehouder Erik Eshuis en Matthijs Straatman van GEA-dealer Gebr. Ezendam over hun samenwerking.
Er komt heel wat kijken bij de overstap naar robotmelken, vertelt Tom Kenkhuis, Support automatisch melken. “Iedere melkveehouder heeft zijn eigen overwegingen bij de aanschaf van een melkrobot. Meer arbeidsgemak, verbetering van de koegezondheid of hogere productie. Daarnaast vraag je bij de overstap ook wat van de dieren. Het initiatief om gemolken te worden komt bij de koe te liggen. Het is van belang dat de koeien zo fit mogelijk zijn voor de overstap.”
Om de melkveehouder zo goed mogelijk te begeleiden en de koeien zo goed mogelijk voor te bereiden op de overstap heeft GEA sinds januari 2019 een nieuwe aanpak voor de begeleiding van de overgang: GEA DairyManagement Support. Tien weken voor de overstap vindt het eerste gesprek plaats tussen de veehouder, GEA DairyManagement begeleider en voeradviseur. Er wordt een nulmeting gemaakt en de doelen van de melkveehouder worden in kaart gebracht. Kenkhuis licht toe: “Twee weken voor plaatsing van de robot kijken we of de eerste doelen zijn gehaald.” Deze doelen kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met de fitheid van de koe, klauwgezondheid en aanpassingen van het rantsoen.
Vanaf het moment van inbedrijfname is de GEA begeleider dagelijks aanwezig om de overstap te begeleiden. Kenkhuis geeft aan dat dit meer is dan alleen het wennen aan de robot: “Het is belangrijk dat de veehouder ook weet welke inzichten hij kan halen uit de data die de robot verzamelt.” De begeleiding wordt geleidelijk afgebouwd tot het melken soepel verloopt. Daarna zijn er jaarlijkse evaluaties om de doelen bij te stellen en resultaten te analyseren.
Iedere GEA-dealer heeft zijn eigen GEA DairyManagement Support begeleider. Kenkhuis: “We komen zes tot acht keer per jaar met deze begeleiders uit het hele land samen om ervaringen uit te wisselen en onze kennis bij te spijkeren. Zo zorgen we ervoor dat de begeleiders op de hoogte zijn van nieuwste inzichten en van elkaar blijven leren.”
Kenkhuis blikt tevreden terug op het eerste jaar DairyManagement Support: “We merken dat door deze begeleiding de overstap soepeler gaat en we beter kunnen aansluiten op de individuele wensen van de melkveehouder.”
GEA DairyManagement Support
Straatman: “De eerste week was ik iedere dag aanwezig om de koeien te laten wennen aan de robot.”
Eshuis: “Toen hij er na de eerste vijf dagen een weekend niet was moesten we wel wennen. Dan komt er heel veel op je af. We hebben na het weekend met Matthijs besproken waar we tegenaan liepen. En er oplossingen voor gevonden. Dan heb je zo’n adviseur toch echt wel nodig."
2/2
Straatman: “We bouwen dit geleidelijk af. De eerste weken ben ik heel veel op het bedrijf geweest. Daarna wordt het eigenlijk vanzelf wat minder.”
Eshuis: “De robots staan er nu een jaar, de begeleiding draait nu om het finetunen van het robotmelken. We willen dit nog naar een hoger niveau brengen. Binnenkort gaan we ook de selectiepoortjes voor weidegang gebruiken, dan komt Matthijs ons weer begeleiden.”
"De robots staan er nu een jaar, de begeleiding draait nu om het finetunen van het robotmelken. We willen dit nog naar een hoger niveau brengen."
Matthijs Straatman
Alles voor elkaar
Straatman: “Ik kwam bij Erik voor het plaatsen van twee Monoboxen. Het bieden van begeleiding is een speerpunt bij het plaatsen van robots. Dit noemen we GEA DairyManagement Support. De eerste stap is het maken van een een 0-meting van het bedrijf. Hierin bepalen we de belangrijkste doelen die de veehouder heeft bij het plaatsen van de robot. Zo ook bij Erik.”
Eshuis: “Voor mij is het behalen van een optimale melkgift per koe het belangrijkste doel met de robot, dus daar hebben we ons op gericht.”
Straatman: ”Het plaatsen van een nieuwe robot is een ingrijpende verandering op een bedrijf. Daarom helpen wij in deze overgangsfase. Het moet zo zijn dat de veehouder weet dat hij mij altijd kan bellen. Al denkt hij, dit is een domme vraag, hij moet weten dat hij die vraag aan mij kan stellen.”
Eshuis: “Het was fijn dat ik hem altijd kon bellen. Of ik stuurde hem een berichtje, dan belde hij me later wel terug als hij weer tijd had.”
Melkveehouder Erik Eshuis (Daarle, OV) en Matthijs Straatman van GEA-dealer Gebr. Ezendam (Borne, OV) over hun samenwerking.
1/2